دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

نظرات مسیحیان درباره اناجیل اربعه(۲)

در کتاب دیگری به نام مسیحیت چیست نوشتۀ میلر، در صفحۀ 23 کتاب ذیل عنوان عهد جدید آمده:

تعداد کتاب هایی که عهد جدید را تشکیل می دهند 27 کتاب است. این کتب به زبان یونانی به وسیلۀ تقریباً 10 نویسندۀ مختلف در مدت 50 سال بعد از مرگ و قیام عیسی مسیح به رشتۀ تحریر در آمده.[یعنی اینها در زمان خود عیسی مسیح موجود نبودند بلکه بعداً ایجاد شدند.]  چهار کتاب اول عهد جدید انجیل نامیده می شود، این کتاب ها که به زبان یونانی به معنای مژده یا خبر خوش می باشد بوسیلۀ چهار نویسندۀ مختلف نوشته شده اند و هر کدام خود کتاب جداگانه ای درمورد زندگی و تعلیمات عیسی مسیح  می باشد. این اناجیل با یکدیگر تناقضی ندارند بلکه مکمل یکدیگر هستند و مانند چهار عکس می باشند که از یک شخص در چهار جهت مختلف گرفته شده باشد.

یعنی می گوید در این اناجیل اموری که با هم نهمخوانی نداشته باشد پیدا نمی کنید، بلکه آنچه این گفته بهترش را دیگری گفته و کاملترش را آن دیگری  گفته، با هم تناقض ندارند و اینها آمده اند که همدیگر را به کمال برسانند. بنابراین چهار نفر از چهار منظر مختلف عیسی مسیح را نگاه کردند و چهار کتاب مختلف نوشتند به نام متی، مرقس، لوقا و یوحنا. پس اگر ما بخواهیم دربارۀ چهار انجیل قضاوتی داشته باشیم، قضاوت این است که هر یک از نویسندگان این چهار انجیل که قلم به دست گرفته اند و زندگانی عیسی مسیح علیه السّلام را  نگارش کرده اند هر کدام از یک منظری به عیسی مسیح نگاه کرده اند.

  چرا این حرف را می زند؟

 اولاً برای اینکه این چهار نویسنده در خیلی از جاها با هم اختلافات بزرگ دارند و ما به عدد و رقم این مسئله را  ثابت خواهیم کرد. دوم اینکه هر کدام از این نویسندگان(متی، مرقس، لوقا و یوحنا) به میل و سلیقۀ خودشان آنچه را مناسب نگارش می دانسته اند، نوشته اند. لذا قسمتی از مطالب را متی بیان نکرده است و قسمتی را یوحنا نیاورده و خیلی از مسائل را مرقس اصلاً به آنها توجهی نکرده و البته انجیل او کوتاه ترین هم هست. چیزی را یکی می گوید و دیگری نمی گوید، یکی می گوید و دیگری به گونه ای دیگر می گوید. چگونه این اناجیل مکمل یکدیگرند؟ اگر این چهار انجیل چهار عکس از چهار منظر مختلف به ما می دهند هر چهار تا باید بگویند برای مثال او دو چشم داشت. اگر یکی بگوید دو چشم داشت و دیگری بگوید هشت چشم داشت اینها دیگر مکمل هم نیستند متناقض هم هستند. به تناقضات بعداً اشاره خواهیم کرد.  

                                                                 ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد