دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

ادونتیزم و متدیزم و باپتیزم و پنتی کستالیزم

متدیزمMethodism

 Method  یعنی رویه و روش. متدیست ها یعنی کسانی  که ملزم هستند به دنبال رویۀ خاصی بروند. بنیانگذار آن جان وسلی ست. درانگلستان بین 40 تا 50 میلیون نفر پیرو دارد. در این کلیسا آثاری از تصوف وجود دارد. می گویند نجات فقط از عمل برمی خیزد نه از ایمان، درست عکس پروتستانها. جان وسلی در قسمت هایی از کتاب مقدس تشکیک می کند و می گوید اینها شایسته نیست که از دهان فرد مسیحی بیرون آید. لذا این قسمت ها را از کتاب مقدس حذف می کند. از الکل و نوشیدن شراب اجتناب می ورزند.

باپتیزم(آناباپتیزم) یا تعمیدی هاBaptism

کشیشی آمستردامی به نام جان اسمیت این فرقه را بنا نهاد. این نهضت بین سالهای 1525 و 1535 رشد و شکوفایی فراوان یافت. یک میلیون جمعیت دارد. در میان آنها مراسم تعمید بسیار مهم است و هم تعمید دهنده و هم تعمید شونده لباس سفید می پوشند و به داخل آب می روند در حالیکه در فرقه های دیگر این گونه نیست. در ضمنی که تعمید دهنده و تعمید شونده در داخل آب می روند گاهی تعمید دهنده از تعمید گیرنده سؤالاتی می کند. از جمله سؤالتشان این است: آیا عقیده داری که عیسی مسیح فرزند خداست؟ و آیا پذیرفته ای که او نجات دهندۀ توست؟

پنتی کستالیزمPentecostalism

مشخصه مهم آنها اعتقاد بر این است که روح القدس بر تمام مؤمنان نازل می شود. روح القدس خاص اولیاء و اوصیاء نیست بلکه برهر مؤمنی  نازل می شود و از جمله اختلافات آنها با بقیۀ فرق هم همین است.

اوایل قرن بیستم کشیشی به نام آر ای توری، پرچمدار نهضت پنتی کستالیزم بود. در یک میتینگِ دبلیو جی سیمور،واعظ سیاهپوست امریکایی،  در آوریل 1906 یک کودک هفت ساله شروع کرد به زبان روح القدس سخن گفتن و از آنجا گفتند که روح القدس می تواند در هر فرد مؤمنی حلول بکند.

خواندن سرودهای شور انگیز دسته جمعی در داخل کلیسا که معمولاً با ادوات موسیقی از جمله ارگ همراه است در میانشان رایج است.

ادونتیزمAdventism

یعنی پیشروها. مؤسش ویلیام میلر انگلیسی است. ایشان با مطالعه ای که روی کتاب مقدس انجام می دهد مخصوصاً کتاب دانیال نبی و مکاشفۀ یوحنا پیش بینی می کند که عیسی مسیح حتماً به دنیا بر می گردد. البته ما هم معتقدیم که عیسی مسیح نمرده و در زمان ظهور حضرت ولی عصر بر می گردد و پشت سر حضرت مهدی(عج) نماز می خواند و این در روایات اسلامی شیعه و سنی آمده است. لکن میلر زمان آمدن مسیح را هم پیش بینی کرد و گفت در سال1843به دنیا برمی گردد. آن سال آمد و ایشان هم ظهور نکرد. میلر هم رسماً در میان مردم اعلام کرد که محاسباتش غلط بوده است.

به گروهای مختلفی از جمله تبشیری، کلیسای مسیحی ادونتیست، کلیساهای خدا و عیسی مسیح و ادونتیست های روز هفتم تقسیم می شوند. مشخصۀ ادونتیست های روز هفتم اینست که روز شنبه(سبط) را مانند یهودی ها بسیار مقدس می شمارند. در این روز دست به کار نمی زنند و عباداتشان را نوعاً در این روز انجام می دهند.

در ایران هم پیروان ارتدوکس ، کاتولیک، پروتستان، پنتی کستالیزم و ادونتیست های روز هفتم وجود دارند.

منابع :

سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ نوشتۀ اِرن کرنز، ترجمۀ آرمان رشیدی

تاریخ کلیسای قدیم در امپراطوری رم و ایران نوشتۀ نیدر

مارتین لوتر، انتشارات نور جهان

جهان مسیحیت نوشتۀ اِینار مولند، ترجمۀ آقایان انصاری و مسیح مهاجری، چاپ امیرکبیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد