دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

خلاصۀ اختلافات بین ارتدوکس ها و کاتولیک ها

1. اولین اعتقادی که در مسیحیت وجود دارد اعتقاد به تثلیث است. و تمام مسیحیان عالم بدون استثناء به این مطلب معتقدند که خدای واحد سه جزء دارد. یکی جزء پدری دارد به نام اَب، یکی جزء پسری دارد به نام اِبن و یکی هم جزء روح القدسی دارد و این سه جزء با هم می شوند خدا. و مطمئن باشید هیچ فرد مسیحی برای دفاع منطقی و مستدل از این مطلب کلامی برای گفتن ندارد. هیچ کلامی برای گفتن ندارد که چطور ممکن است که یک چیز در عین یک بودن سه چیز باشد و در عین سه چیز بودن یک چیز باشد چون این یک تناقض منطقی ست.

اختلافی که در این زمینه بین کلیسای شرق یعنی ارتدوکس ها و کلیسای غرب یعنی کاتولیک ها وجود دارد این است که ارتدوکس ها می گفتند که روح القدس که اُقنوم سوم است از پدر مشتق و منشعب شده در حالیکه کاتولیک ها می گفتند روح القدس هم از پدر است و هم از پسر.

2.     در کلیسای شرق زبان یونانی مورد استفاده بود در حالیکه در کلیسای غرب زبان لاتین مورد استفاده بود.

3. در کلیسای شرق مسئلۀ تمثال و تصویر و مجسمه به هر نحوی از انحاء حرام شده بود در حالی که در کلیسای غرب کاتولیک تمثال ها و مجسمه ها مورد تقدیس و تکریم قرار می گرفت. البته می گویند یکی از دلایلی که کلیسای شرق ارتدوکسی تکریم تمثال ها و مجسمه ها را تحریم کرد، جلوگیری از اشکالاتی بود که مسلمانان از آنها می گرفتند که شما بت پرست هستید. البته در حال حاضر دیگر تمثال ها حرام نیستند فقط مجسمه ها را حرام می دانند.

4. در شرق کشیشان ملزم بودند صورت خود را بتراشند اما در غرب کاتولیک این کار ممنوع و حرام بود.

5.     در شرق برای روحانیونی که مقامشان کمتر از مقام اُسقفی بود ازدواج امری جایز شمرده می شد، اما در کلیسای غرب مطلقا حرام بود.

6.     ارتدوکس ها معتقدند که انسان تنها بوسیلۀ ایمان به مسیح تبرئه نمی شود و ایمان به مسیح حتماً باید با عمل همراه باشد در حالیکه در کلیسای غرب و پروتستان ایمان به مسیح به تنهایی وسیلۀ نجات شمرده می شود.

7.     در کلیسای شرق برای حضرت مریم مقام بسیار والایی قائل هستند و به او مادرخدا می گویند و بدین جهت هر ساله در 15 اوت به یادبود صعود حضرت مریم جشنی برپا می کنند.

8.     کلیسای شرق مقام بسیار والایی هم برای فرشتگان قائل است که در کلیسای غرب برای فرشتگان به این اندازه اهمیت قائل نیستند. کلیسای شرق می گوید فرشتگان در برابر عرش خدا ایستاده اند و ستایش خداوند را می کنند و همچنین به عنوان فرستادگان خدا  در آسمان شفاعت هم می کنند.

9.     درکلیسای شرق وجود اسقف برای کلیسا لازم و ضروری است مثل وجود خورشید برای جهان و مسئلۀ اسقفی و پیشوای روحانی بودن نسلی بعد از نسل منتقل می شود، یعنی موروثی است.

10.     مسئلۀ جهان پس از مرگ در میان ارتدوکس ها از چشم انداز وسیع تری برخوردار است.

11.     کلیسای شرق معتقد است فدیه ای که عیسی مسیح برای نجات انسانها پرداخته است فقط به مصلوب شدن ایشان خلاصه نمی شود بلکه سراسر زندگی ایشان فدیه ای است که این بزرگوار برای نجات همۀ انسانها پرداخته است.

امروزه هم یکی از مهمترین و بزرگترین اختلافاتی که بین ارتدوکس ها و کاتولیک ها و پروتستانها وجود دارد مسئلۀ تندیس و مجسمه است. 

                                                                    ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد