دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

اظهارات آقای هاکس در مورد اناجیل

آقای هاکس در قاموس کتاب مقدس می گوید مصنف یکی از اناجیل با پولس (که بعداً شرح حالش را برایتان خواهیم گفت) خیلی رفیق بوده اند. ولی قاموس می نویسد تاریخ شخصی او پیش از مصاحبت با پولس و بعد از آن نامعلوم است. که بوده نمی دانیم! فقط می دانیم مدتی با پولس بوده است. سپس  چه شده بازهم نمی دانیم. باز می نویسد "گویند که این شخص [لوقا] انجیل خود را به هدایت پولس که مصاحب اغلب از سفرهای او بود نگاشت." یعنی این القائات پولس به لوقاست که شده انجیل لوقا. پولس هم یهودی ایست که ادعا کرد به عیسی مسیح ایمان آورده تا مسیحیت را نابود کند که کرد. ایشان در مورد متی می گویند، " متی یکی از شاگردان مسیح است که همواره از شروع  بعثت مسیح تا زمان صعودش ملازم آن حضرت بوده است. تاریخ تصنیف انجیل متی معلوم نیست ولی به هر صورت همۀ تصدیقات قدیم دلالت می کند که پیش از اناجیل دیگر انتشار یافت. برخی بر آنند که در سال  38 میلادی و بعضی بر اینکه ما بین سال 50 و 60 تصنیف شد."  پس این بلافاصله پس از مصلوب شدن و صعود عیسی مسیح نگاشته نشده است وتاریخ نگارش دقیق اش روشن نیست. در مورد مرقس هم می گوید، "مصنفین سلف اتفاق دارند که هرچند مرقس  حواری نبود ولی انجیل خود را تحت اثر توجه پطرس تصنیف نموده" پس برای خودش هم نیست. این انجیل را هم از پطرس گرفته است. درد مورد انجیل یوحنا نیز می نویسد، " نویسندگان قدیم انجیل یوحنا را آخرین انجیل می دانند و کلیسای قرن اول عقیدۀ کامل داشت که این انجیل توسط یوحنای رسول نوشته شده بوده است .  

شهادت اغلب نقادین نیز تألیف آن را به اواخر قرن اول نسبت می دهد و بعضی هم اعتقاد پیدا کرده اند که انجیل مزبور  در اوایل قرن دوم نوشته شده است."  خلاصۀ کلام اینکه بعد از عیسی مسیح یک انجیل موجود نبوده است.  

این از نظر تاریخ نگارش و آن از نظر روحیات مصنفین و نویسندگان اناجیل. اینک آیا این اناجیل قابل اعتمادند؟

ادامه دارد...

انجیل متعلق به کیست؟

 انجیل متعلق به کیست؟

 پاسخ: عیسی مسیح 

ما دنبال انجیل عیسی مسیح می گردیم. می گویند بفرمائید این انجیل لوقا. می گوییم این که متعلق به لوقا ست ما انجیل عیسی مسیح را می خواهیم! انجیل خود عیسی مسیح کجاست؟

پاسخ: هرگز انجیل عیسی مسیح را نخواهید یافت چرا که موجود نیست. 

نویسندگان عهد جدید

چهار نفر اناجیل را نوشته اند. این چهار نفر چه کسانی هستند؟ آیا می شود با تعریفی که خودِ عهدجدید از این افراد می دهد انجیل آنها را پذیرفت؟

مشخصات چهار نفر نویسندگان عهد جدید:

·        بر سر ریاست با یکدیگر منازعه می کردند. مدرک:  انجیل لوقا، باب 22،  آیات 24 تا 31

·        سست ایمانند. مدرک: انجیل متی، باب 16، آیه 8

·        بی ایمانند. حتی به اندازۀ دانۀ خردلی ایمان ندارند.  مدرک: انجیل متی، باب 17، آیه 20

·        همه حضرت عیسی مسیح را تنها گذاشتند و پراکنده شدند. مدرک : انجیل یوحنا، باب 16 آیه 32

·        اطاعت عیسی مسیح را نکردند و در شبی که آمدند عیسی مسیح را گرفتند بیدار نماندند و در شب مصلوب شدن با عیسی همراهی نکردند. مدرک: انجیل متی، باب 26، آیات 36 و بعد از آن.

این شرح حال نویسندگان اناجیل است. آیا به این نویسندگان و نوشتۀ آنها می شود اطمینان کرد که آقای هاکس می گویند اینها همه اش الهام خداوند است.  

ادامه دارد...