دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

کاتولیسیزمCatholicism

مهمترین فرقۀ مسیحیت است که بیشترین جمعیت مسیحیان[1] عالم را در برمی گیرد که عمده ترین جمعیت آنها در اروپا ست.

کلمۀ Catholic یعنی جامع و مانع، جهان شمول و در بر گیرندۀ همه چیز. افتراق هم همانطور که گفتیم از قرن 4 میلادی شروع شد. در کلیسای شرق امپراطورها و در کلیسای غرب پاپ ها حکومت می کردند. درواقع رهبری کاتولیک های جهان که امروز در واتیکان رم است به دست پاپ است که عالی ترین مقامی است که در کاتولیسیزم وجود دارد.

 کاتولیک ها مدعی مظهریت عیسی مسیح توسط کلیساهستند به همین جهت برای کلیسا مقام فوق العاده بالایی قائل هستند. بعد در بحث پروتستانیزم خواهیم گفت که یکی از بزرگترین مسائلی که باعث شد مارتین لوتر علیه اینها قد علم کند همین اختیارات بی حد و حصری است که در کلیسای کاتولیک به پاپ داده شده است. از سال 1870 بحث مصونیت پاپ از گناه در میان کلیسای کاتولیک مطرح و تصویب شد. لذا از نظر یک کاتولیک پاپ معصوم از خطا و اشتباه است.

شعائر دینیشان هم همان هفت مطلبی ست که در مورد ارتدوکس ها گفتیم.

یکی از بزرگترین مسائلی که در میان کاتولیک ها وجود دارد و اعتراضات فراوانی را برانگیخته است مسئلۀ گناه بخشی توسط کشیش ها ست. مارتین لوتر هم نقطۀ اساسی حملات خود را بر همین موضوع قرار داد که چگونه ممکن است انسانی که مثل دیگران است بتواند از طرف خدا گناهان فرد دیگری را ببخشد. فردی نزد او اعتراف کند و او از طرف خدا این قدرت را داشته باشد که گناهان او را ببخشد. در قرون وسطی از مردم پول می گرفتند و گناهانشان را می بخشیدند و بهشت را برای آنها می خریدند و از جهنم نجاتشان می دادند و لوتر علیه این قضیۀ گناه بخشی  که هنوز هم در میان کاتولیک ها رایج است معترض شد.

عبادت ها در میان کاتولیک ها به گونه ای انجام می گیرد که هر پنج  حس انسانی از این عبادات بهره مند می شوند. حس بینایی از طریق دیدن تمثال ها و مجسمه ها یی که در کلیساها واقع شده است؛ حس شنوایی از طریق گوش کردن به کلمات کتاب مقدس، آهنگ ها و سازهایی که در کلیسا نواخته می شوند؛ حس چشایی از طریق خوردن غذای تقدیس شده (همان مسئلۀ عشاء ربّانی که بعد توضیح مفصلش را خواهیم داد)؛ حس بویایی با استشمام مواد خوش بویی که بر روی اسپنددان ها می ریزند که این بوها متصاعد شده و بویایی انسان را متلذذ می کنند؛ و حس لامسه هم بوسیلۀ پاشیدن آب مقدّس (آبی که کشیش بر آن دعاهایی را خوانده) به سر و روی افرادی که وارد کلیسا می شوند.

البته پروتستانها می گویند کلیسای کاتولیک بدعت گذار است و به هیچ وجه من الوجوه حاضر نیستند با کاتولیک ها کنار بیایند و معتقدند که از بزرگترین این بدعت ها اختیارات فوق العاده ای است که در کلیسای کاتولیک به پاپ داده شده است.

یکی از مشخصه هایی که در عبادات کاتولیک ها وجود داشت امّا در حال حاضر این گونه نیست، این بود که همه به یک زبان، زبان لاتین، عبادت می کردند . عشاء ربّانی هم برای آنها اهمیت بسیاری دارد. مولن می گوید در عروسی هم که مراسم جشن و سرور است این عشاء ربانی اجرا می شود چه برسد به مراسم ختم.

کاتولیک ها معتقدند که ارواح برای گذر و عبور به سوی بهشت باید از آتش رد شوند و خودشان به تنهایی این توانایی را ندارند که از میان آتش گذر کنند بلکه با کمک کلیسای روی زمین از طریق دعاهای شفاعتی و گناه بخشی کشیشان این کار انجام می گیرد. برخلاف کلیسای شرق ارتدوکس که کمی گوشه گیر و منزوی هستند کلیسای غرب اجتماعی است.  

                                                                       ادامه دارد...



[1]  به گفتۀ مولند در کتاب جهان مسیحیت 50 درصد مسیحیان

شعائر دینی ارتدوکس ها[1]

به آنها معتقدند:

1.     تعمید ( رسمیت یافتن مسیحی شدن فردی )

2.     اعتراف به گناه

3.     توبه

4.     عشاء ربّانی

5.     انتصاب مقامات روحانی (اسقف[2]، کشیش، شمّاس، معلّم کلیسا)

6.     ازدواج

7.     تدهین

مرجع رسیدگی به امور ارتدوکس های عالم:

مرجع عالی در میان ارتدوکس ها شورای جهانی ارتدوکس است که هم در روسیه و هم در یونان وجود دارد. این شورا مجمعی است از اسقف های کلیۀ کلیساهای ارتدوکس.

ارتدوکس ها خود به چند فرقه تقسیم شده اند :

از نظر انجام شعائر دینی:

1. ارمنی                   2. نِستوری              3. اَنتاکی                  4. قبطی

از نظر اصول اعتقادی:

1. نستوری2             . یعقوبی

از نظر زبانی که در آداب دینی به کار برده می شود:

1. ارمنی        2. قبطی         3. حبشی        4. سوری       5. عربی 

                                                                 ادامه دارد...



[1]  کاتولیک ها وپروتستانها هم به این 7 مطلب البته با اختلافاتی معتقد هستند.

[2]  بالاترین مقام روحانی در ارتدوکس

خلاصۀ اختلافات بین ارتدوکس ها و کاتولیک ها

1. اولین اعتقادی که در مسیحیت وجود دارد اعتقاد به تثلیث است. و تمام مسیحیان عالم بدون استثناء به این مطلب معتقدند که خدای واحد سه جزء دارد. یکی جزء پدری دارد به نام اَب، یکی جزء پسری دارد به نام اِبن و یکی هم جزء روح القدسی دارد و این سه جزء با هم می شوند خدا. و مطمئن باشید هیچ فرد مسیحی برای دفاع منطقی و مستدل از این مطلب کلامی برای گفتن ندارد. هیچ کلامی برای گفتن ندارد که چطور ممکن است که یک چیز در عین یک بودن سه چیز باشد و در عین سه چیز بودن یک چیز باشد چون این یک تناقض منطقی ست.

اختلافی که در این زمینه بین کلیسای شرق یعنی ارتدوکس ها و کلیسای غرب یعنی کاتولیک ها وجود دارد این است که ارتدوکس ها می گفتند که روح القدس که اُقنوم سوم است از پدر مشتق و منشعب شده در حالیکه کاتولیک ها می گفتند روح القدس هم از پدر است و هم از پسر.

2.     در کلیسای شرق زبان یونانی مورد استفاده بود در حالیکه در کلیسای غرب زبان لاتین مورد استفاده بود.

3. در کلیسای شرق مسئلۀ تمثال و تصویر و مجسمه به هر نحوی از انحاء حرام شده بود در حالی که در کلیسای غرب کاتولیک تمثال ها و مجسمه ها مورد تقدیس و تکریم قرار می گرفت. البته می گویند یکی از دلایلی که کلیسای شرق ارتدوکسی تکریم تمثال ها و مجسمه ها را تحریم کرد، جلوگیری از اشکالاتی بود که مسلمانان از آنها می گرفتند که شما بت پرست هستید. البته در حال حاضر دیگر تمثال ها حرام نیستند فقط مجسمه ها را حرام می دانند.

4. در شرق کشیشان ملزم بودند صورت خود را بتراشند اما در غرب کاتولیک این کار ممنوع و حرام بود.

5.     در شرق برای روحانیونی که مقامشان کمتر از مقام اُسقفی بود ازدواج امری جایز شمرده می شد، اما در کلیسای غرب مطلقا حرام بود.

6.     ارتدوکس ها معتقدند که انسان تنها بوسیلۀ ایمان به مسیح تبرئه نمی شود و ایمان به مسیح حتماً باید با عمل همراه باشد در حالیکه در کلیسای غرب و پروتستان ایمان به مسیح به تنهایی وسیلۀ نجات شمرده می شود.

7.     در کلیسای شرق برای حضرت مریم مقام بسیار والایی قائل هستند و به او مادرخدا می گویند و بدین جهت هر ساله در 15 اوت به یادبود صعود حضرت مریم جشنی برپا می کنند.

8.     کلیسای شرق مقام بسیار والایی هم برای فرشتگان قائل است که در کلیسای غرب برای فرشتگان به این اندازه اهمیت قائل نیستند. کلیسای شرق می گوید فرشتگان در برابر عرش خدا ایستاده اند و ستایش خداوند را می کنند و همچنین به عنوان فرستادگان خدا  در آسمان شفاعت هم می کنند.

9.     درکلیسای شرق وجود اسقف برای کلیسا لازم و ضروری است مثل وجود خورشید برای جهان و مسئلۀ اسقفی و پیشوای روحانی بودن نسلی بعد از نسل منتقل می شود، یعنی موروثی است.

10.     مسئلۀ جهان پس از مرگ در میان ارتدوکس ها از چشم انداز وسیع تری برخوردار است.

11.     کلیسای شرق معتقد است فدیه ای که عیسی مسیح برای نجات انسانها پرداخته است فقط به مصلوب شدن ایشان خلاصه نمی شود بلکه سراسر زندگی ایشان فدیه ای است که این بزرگوار برای نجات همۀ انسانها پرداخته است.

امروزه هم یکی از مهمترین و بزرگترین اختلافاتی که بین ارتدوکس ها و کاتولیک ها و پروتستانها وجود دارد مسئلۀ تندیس و مجسمه است. 

                                                                    ادامه دارد...

فرقه های مسیحیت

اکنون به معرفی 12 فرقه از فرق مسیحیت می پردازیم. این فرقه ها عبارتند از:

1.      ارتدوکسOrthodox

2.      کاتولیسیزمCatholicism

3.      پروتستانیزمProtestantism

4.     کلیسای انگلیکان Anglican Church

5.     کالوینیزم Calvinism

6.     پیوریتانیزم Puritanism

7.     متودیزم Methodism

8.     باپتیزم (تعمیدی ها) Baptism

9.     پنتی کاستالیزم Pentecostalism

10. ادونتیزم Adventism

11. انجمن دوستان کواکرها Quakers

12. مرمون ها Mormon

اُرتدوکس Orthodox 

Orthodox یعنی صحیح و درست، دارای عقیده ای درست مطابق عقاید کلیسای مسیح. به سال 330 میلادی، امپراطوری رومی به نام کنستانتین (معرب: قسطنتین) پایتخت خود را از رُم به کنستانتینُبل (قسطنتنیه) در ترکیۀ قدیم منتقل کرد.  با این کار بین امپراطوری غرب و امپراطوری شرق فاصله افتاد و امپراطوری به دو بخش رم غربی  و رم شرقی تقسیم شد و به دنبال آن مسیحیت هم به دو بخش تقسیم شد: مسیحیتی متعلق به غرب و مسیحیتی متعلق به شرق یا کلیساهای مغرب و کلیساهای مشرق. کلیساهای مشرق که اکنون کلیساهای ارتدوکس هستند عمدتاً در دوجا تراکم و تمرکز دارند: روسیه فعلی و یونان. کلیساهای غرب هم که همان کاتولیسیزم است و پایتختشان به نام واتیکان معروف است که مقر پاپ است. خلاصه افتراق و جدایی این دو گروه این گونه شروع می شود.  

                                                               ادامه دارد...