دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

باب ها و آیات اناجیل اربعه

کتاب دیگری هم هست به نام  تاریخ تفکر مسیحی نوشته تولیلین با ترجمۀ کشیشی به نام روبرت آسریان در این کتاب تحت عنوان کلیسای  مسیح تا سال 500 میلادی آمده است:

  فرموده اند بین سال های 100 تا 500 میلادی کلیسای مسیحی دچار تغییرات شگفت انگیزی شد. در سال 100 ام کلیسا از اقلیت کوچکی تشکیل شده بود که به تناوب تحت آزار و جفا قرار می گرفت. در آن زمان اگر چه اناجیل چهارگانه و رسالات رسولان در کلیساها مورد استفاده قرار می گرفت به شکل مجموعه ای مدون جمع آوری نشده بود و شکل عهد جدید را نگرفته بود.

و بنا به بیان کتاب قاموس کتاب مقدس برخی از این اناجیل هنوز تا سال 100 ام به رشتۀ تحریر در نیامده بود. پس قدر مسلم اینکه یک قرن بر مسیحیت گذشته بوده و هنوز کتاب مدونی تحت عنوان عهد جدید در دست مسیحیان نبوده است. 

 اعداد و ارقام

مطالب انجیل منسوب به متی 52% مشابه دیگر اناجیل است. 48 درصدش اصلاً در انجیل های دیگر نیست. مطالب انجیل منسوب به مرقس 7% با دیگر انجیل ها تطبیق نمی کند البته این به این دلیل است که انجیل مرقس خیلی کوتاه است. اما مطالب انجیل یوحنا فقط 8% مطالبش شبیه مطالب دیگر اناجیل است. یعنی 92% آنچه یوحنا گفته است در دیگر اناجیل وجود ندارد و یوحنا خودش گفته است.

اما از نظر صفحات و باب ها و تعداد آیات انجیل متی 28 باب، 53 صفحه، 1069 آیه دارد. انجیل مرقس 16 باب، 33 صفحه،  786 آیه دارد.  انجیل لوقا 24 باب، 56 صفحه، 1151 آیه دارد. انجیل یوحنا 21 باب، 43 صفحه و 878 آیه دارد.