دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

کاتولیسیزمCatholicism

مهمترین فرقۀ مسیحیت است که بیشترین جمعیت مسیحیان[1] عالم را در برمی گیرد که عمده ترین جمعیت آنها در اروپا ست.

کلمۀ Catholic یعنی جامع و مانع، جهان شمول و در بر گیرندۀ همه چیز. افتراق هم همانطور که گفتیم از قرن 4 میلادی شروع شد. در کلیسای شرق امپراطورها و در کلیسای غرب پاپ ها حکومت می کردند. درواقع رهبری کاتولیک های جهان که امروز در واتیکان رم است به دست پاپ است که عالی ترین مقامی است که در کاتولیسیزم وجود دارد.

 کاتولیک ها مدعی مظهریت عیسی مسیح توسط کلیساهستند به همین جهت برای کلیسا مقام فوق العاده بالایی قائل هستند. بعد در بحث پروتستانیزم خواهیم گفت که یکی از بزرگترین مسائلی که باعث شد مارتین لوتر علیه اینها قد علم کند همین اختیارات بی حد و حصری است که در کلیسای کاتولیک به پاپ داده شده است. از سال 1870 بحث مصونیت پاپ از گناه در میان کلیسای کاتولیک مطرح و تصویب شد. لذا از نظر یک کاتولیک پاپ معصوم از خطا و اشتباه است.

شعائر دینیشان هم همان هفت مطلبی ست که در مورد ارتدوکس ها گفتیم.

یکی از بزرگترین مسائلی که در میان کاتولیک ها وجود دارد و اعتراضات فراوانی را برانگیخته است مسئلۀ گناه بخشی توسط کشیش ها ست. مارتین لوتر هم نقطۀ اساسی حملات خود را بر همین موضوع قرار داد که چگونه ممکن است انسانی که مثل دیگران است بتواند از طرف خدا گناهان فرد دیگری را ببخشد. فردی نزد او اعتراف کند و او از طرف خدا این قدرت را داشته باشد که گناهان او را ببخشد. در قرون وسطی از مردم پول می گرفتند و گناهانشان را می بخشیدند و بهشت را برای آنها می خریدند و از جهنم نجاتشان می دادند و لوتر علیه این قضیۀ گناه بخشی  که هنوز هم در میان کاتولیک ها رایج است معترض شد.

عبادت ها در میان کاتولیک ها به گونه ای انجام می گیرد که هر پنج  حس انسانی از این عبادات بهره مند می شوند. حس بینایی از طریق دیدن تمثال ها و مجسمه ها یی که در کلیساها واقع شده است؛ حس شنوایی از طریق گوش کردن به کلمات کتاب مقدس، آهنگ ها و سازهایی که در کلیسا نواخته می شوند؛ حس چشایی از طریق خوردن غذای تقدیس شده (همان مسئلۀ عشاء ربّانی که بعد توضیح مفصلش را خواهیم داد)؛ حس بویایی با استشمام مواد خوش بویی که بر روی اسپنددان ها می ریزند که این بوها متصاعد شده و بویایی انسان را متلذذ می کنند؛ و حس لامسه هم بوسیلۀ پاشیدن آب مقدّس (آبی که کشیش بر آن دعاهایی را خوانده) به سر و روی افرادی که وارد کلیسا می شوند.

البته پروتستانها می گویند کلیسای کاتولیک بدعت گذار است و به هیچ وجه من الوجوه حاضر نیستند با کاتولیک ها کنار بیایند و معتقدند که از بزرگترین این بدعت ها اختیارات فوق العاده ای است که در کلیسای کاتولیک به پاپ داده شده است.

یکی از مشخصه هایی که در عبادات کاتولیک ها وجود داشت امّا در حال حاضر این گونه نیست، این بود که همه به یک زبان، زبان لاتین، عبادت می کردند . عشاء ربّانی هم برای آنها اهمیت بسیاری دارد. مولن می گوید در عروسی هم که مراسم جشن و سرور است این عشاء ربانی اجرا می شود چه برسد به مراسم ختم.

کاتولیک ها معتقدند که ارواح برای گذر و عبور به سوی بهشت باید از آتش رد شوند و خودشان به تنهایی این توانایی را ندارند که از میان آتش گذر کنند بلکه با کمک کلیسای روی زمین از طریق دعاهای شفاعتی و گناه بخشی کشیشان این کار انجام می گیرد. برخلاف کلیسای شرق ارتدوکس که کمی گوشه گیر و منزوی هستند کلیسای غرب اجتماعی است.  

                                                                       ادامه دارد...



[1]  به گفتۀ مولند در کتاب جهان مسیحیت 50 درصد مسیحیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد