دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

تثلیث (از دید اناجیل)

مشخص ترین، برجسته ترین و اساسی ترین مبحث مسیحیت در تمام فرقه هایش بحث تثلیث trinity است.

تثلیث یعنی چه و مراد از تثلیث چیست؟

ببینیم منابع مسیحی در این زمینه چه می گویند و تثلیث را چگونه معنا می کنند.

اولین و بهترین کتابی که می توانیم از آن استفاده کنیم عهد جدید (اناجیل و کتابهای منضمه به آن) است.

در انجیل متی، آیات آخر باب 28مطالبی از قول عیسی مسیح نقل شده است که به حواریون خود اینگونه وصیت می نماید:

"پس رفته همۀ امتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب، ابن و روح القدس تعمید دهید."

یعنی همۀ مردم را به سه اصل اب، ابن و روح القدس دعوت نمائید.

در انجیل یوحنا خصوصاً در ابتدای آن یکی از عجیب ترین مسائل مسیحیت آمده. در باب اول آیه اول دربارۀ عیسی مسیح می گوید:

"در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود."

و در آیۀ 14 آمده :

"کلمه جسم گردید و میان ما ساکن شد پر از فیض و راستی و جلال، او را دیدیم، جلالی شایستۀ پسر یگانۀ پدر."

انسان واقعاً در درک دچار مشکل می شود. می گوید عیسی مسیح کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خود خدا بود. این کلمه لباس جسم پوشید و به صورت انسان درآمد و در میان ما ساکن شد.از این عبارت برداشت می شود که خود خدا به قالب جسم وارد شده و در میان انسان ها ساکن شد. ولی بعد می گوید: "جلالی شایستۀ پسر یگانۀ پدر"!

پس اگر عیسی مسیح خدا ست پس پسر یگانۀ خدا چه معنا می هد؟

اگر عیسی مسیح خداست پس پسر خدا نیست، اگرنه، پسر یگانۀ خداست پس خدانیست.

اینها بیاناتی ست که کم و زیاد در این کتاب پیدا می شود و توجیه همۀ آنها محال است.

در انجیل یوحنا باب 10 آیه 30 از قول عیسی مسیح می خوانیم:

"من و پدر یک هستیم."

اگر یک هستید پس چرا می گویی من و پدر، این که شد دوتا! من و پدر دو شخصیت را بیان می کند.

در انجیل یوحنا باب 14 آیه 11 از قول عیسی مسیح بیان شده:

"مرا تصدیق کنید که من در پدر هستم و پدر در من است."

اگر من و پدر یک هستیم و پدر در من است و من در پدر هستم ، پس آن سه تایی اب، ابن و روح القدس چه معنا دارد؟ اگر خدا حضرت عیسی مسیح است، پسر یگانۀ پدر چه معنا پیدا می کند؟

اینها تماماً در تناقض بیّن با هم هستند. که به راستی جمع کردن آنها با هم مشکل است.

در عهد جدید کتاب اعمال رسولان باب 9 سر و کلۀ شخصی به نام شائول که اصلاً معلوم نیست چه کسی هست پیدا می شود. آمده:

"شائول به زمین افتاد، آوازی شنید که بدو گفت: ای شائول، شائول برای چه بر من جفا می کنی؟ گفت: خداوندا تو کیستی؟ خداوند گفت: من آن عیسی هستم که تو بدو جفا می کنی."

باز اینجا خدا و عیسی یکی می شوند.

این مجموعه مطالبی ست که در عهد جدید دربارۀ تثلیث آمده است.

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد