دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

انگلیکان و کالوینیزم و پیوریتنیزم

انگلیکان Anglicanism

کلیسای انگلیکان مخصوص انگلستان است و از همانجا هم برخاسته است. دو سوم مردم انگلستان هم تابع این کلیسا هستند. این کلیسا نه با شرق کار دارد و نه با غرب و نه با پروتستانها و تحت نفوذ سراسقف کانتربری است. یعنی یک کلیسای مستقل است که مؤسش هم فردی ست به نام کرانمر.

یکی از پادشاهان انگلستان[1] می خواست زنش را طلاق بدهد و چون برمبنای کلیسای غرب نمی توانست طلاق بدهد لذا فرقه ای درست کردند که مخلوطی باشد از کاتولیسیزیم و پروتستانیزم. کلیسای مختلطی است که مواردی را از کاتولیک ها و مواردی را از پروتستانها گرفته و راه وسطی درست کرده است. شخصی هم به نام اسقف جوزف هال کتابی منتشر کرده به نام راه صلح تا بین این دو فرقه را آشتی دهد.

از کاتولیک ها حمایت ازایمان به اعتقادنامه ها مخصوصاً اعتقاد نامۀ نیقیه را گرفته است. نظام کلیسایش اسقفی ست و زندگی همراه با شعائر دینی دارند. از پروتستانیزم هم اعتقاد به تأکید بر خواندن کتاب مقدّس را گرفته است.

کالوینیزم Calvinism

کالوین Calvin فردی سوئیسی ست که او هم همانند لوتر فردی اصلاح طلب بوده است. یکی از مسائلی که در کالوینیزم مطرح است که در لوتریزم مطرح نیست، متون کتاب مقدس است که برای کالوینیست ها به شدّت مأخذیت و سندیت و قدرت دارد. همه اش باید بی چون و چرا اطاعت شود.  کالوینیست ها کوشش برای مسیحی کردن جامعه را وظیفۀ خود می دانند برخلاف کاتولیک ها که در مسئلۀ تبلیغ زیاد جلو نیستند.

پیوریتنیزم Puritanism

Pure یعنی خالص و purify یعنی خالص کردن. این مکتب در قرن 16 در انگلستان بوجود آمد. ابتدا به صورت اعتراضی علیه لباسهای رسمی روحانیون مسیحی و دیگر آداب و مراسمی که در مسئلۀ عشاء ربّانی در کلیساها وجود داشت بود امّا امروزه برای خود مکتبی است.

ویژگی ها:

1.     معتقدند فرد گناه کار خود باید در مقابل خدا بایستد و به هیچ شخص دیگری نباید متکی باشد . خودش با خدا راز و نیاز کند و در مقابل خدا بایستد و با او حرف بزند.

2.     کشیش را مرجعی برای بخشش گناهان نمی شناسند.

3.     تشریفات زمان دفن را به کلی رد می کنند و می گویند انسان به هنگام مرگ به تشریفات خاصی نیازمند نیست و باید با سادگی به خاک سپرده شود.

4.     تنها کتاب خدا را بدون هرگونه سنت کلیسایی قبول دارند.

5.     زندگی بسیار زاهدانه ای دارند. 

...ادامه دارد



[1]  هنری هشتم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد