دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

دکتر فریدونی

مجموعه سخنرانی های دکتر سید حسین فریدونی در نقد و بررسی مسیحیت

تثلیث از دید کتب دیگر مسیحیان (1)

در کتاب مسیحیت چیستنوشتۀ میلر، مُبلّغ معروف امریکایی، در صفحه 62 تحت عنوان معنای تثلیث چیست آمده است:

"البته صحیح است که مسیحیان عیسی مسیح را ستایش می کنند ولی ما او را نه از آن جهت ستایش می کنیم که پیغمبر مقدّسی بوده بلکه از این جهت که او از ازل کلمۀ خدا و پسر خدا می باشد و با خدا کاملاً یکی است."

اگر با خدا یکی است پس پسر خدا چه معنا می دهد؟ اگر پسر خداست پس باید خدای پدری را قبول کنیم که دارای پسری بوده و او پسر وی می باشد. این شد دو نفر،.به این تناقض بیّن می گویند که هیچ عقلی آن را نمی پذیرد.

"او شخصی نبود که ما انسانیان او را به مرتبه خدایی رسانیده و با خدای حقیقی یکسان نموده باشیم بلکه او از ازل با خدا یکی می باشد و بدین دلیل انسان شد که انسان گناهکار را نجات دهد."

به این بحث که چگونه ممکن است و چرا خدایی که لم یزل و لا یزال ست و دیدن ندارد و به هیچ حسی قابل درک نیست به شکل انسان درمی آید را در بحث فدا که بعداً مفصل توضیح خواهیم داد.

اقانیم جمع اُقنوم است به معنای اصل و ریشه. کلمۀ تثلیث در بر دارنده سه جز است هر یک از این اجزا را می گویند اقنوم که جمعشان می شود اقانیم ثلاثه: پدر، پسر(عیسی مسیح) و روح القدس.

ایشان در مورد روح القدس می گویند:

"روح القدس یکی از مخلوقات خدا نمی باشد بلکه با خدا یکی است و خودِ خداست. "

لذا خدا درعین حالی که خدا هست، عیسی مسیح است و در عین حالی که خداست روح القدس هم هست.

عیسی مسیح می گوید بروید مردم را به به این سه تا تعمید دهید. عیسی مسیح می گوید سه تاست: اب، ابن، روح القدس. ولی اینجا اضافه می شود که عیسی مسیح خودِ خداست و روح القدس هم خودِ خداست. حالا شما این معما را حل کنید: یک چیزی در عین این که یکی ست سه تا باشد و در عین این که سه است یکی باشد.

برخی تعبیرات مقام روح القدس را از عیسی مسیح بالاتر می دانند . در کتابهای مختلف از جمله اناجیل آمده که اگر کسی به عیسی مسیح توهین کند، خدا گناهش را خواهد بخشید اما اگر کسی به روح القدس اهانت کند هرگز گناهش آمرزیده نخواهد شد و روح القدس منبع حیات است و موجودی است که انسانها را آماده می کند برای دریافت فیض الهی و در عین حالی که یکی از اجزاء سه گانۀ تثلیث است خودِ خدا هم هست.

"روح القدس در زندگی انسان آن عملی را انجام می دهد که فقط خودِ خدا می تواند انجام دهد و به همین دلیل شایستۀ ستایش می باشد."

یعنی تو در هنگام عبادت خدای یگانه را عبادت نمی کنی بلکه عیسی مسیح و روح القدس را هم که شایسته عبادتند عبادت می کنی.

مسیحیان علیه قرآن کتاب بسیار نوشته اند  وشدیداً به قرآن تاخته اند. در این ردیّه ها به تمام مسائل قرآنی و اسلامی اعتراض شده اما همه یک جا (به تعبیرعامیانه) کم آورده اند. در توحید اسلام همه کم آورده اند. لذا توحید اسلامی را تقدیس می کنند چرا که قرآن آن چیزی را می گوید که فطرت انسانی می گوید و تعقل و اندیشۀ انسانها بدانجا رهنمون می شود. حالا ببینید برای اینکه مسئله تثلیث مسیحیت در مقابل توحید قرآنی توجیه بشود به چه وسیله هایی چنگ می اندازند.

تنها کتاب آسمانی ای که دست نخورده است قرآن است. تلألو این کتاب، تشعشع این کتاب، عظمت و نورانیت این کتاب، وضوح و روشن بودن این کتاب آنچنان است که هیچ راهی جز کوبیدن قرآن و توهین ندارند. حالا آیا با کوبیدن قرآن مسئله حل می شود؟

در کتاب اثبات وجود خدا نوشتۀ جان کولوور مونسما ، نویسنده به 40 نفر از دانشمندان بزرگ امریکایی که هر یک در رشته ای از علوم فعالیت می کردند نامه نوشته و پرسیده به چه برهانی خدا را قبول کرده اید؟ آنها هم پاسخ داده اند که براساس رشتۀ تخصصی خودمان اینطور و آنطور خدا را قبول کرده ایم. ببینید آیا یک نفر از این 40 نفر هم به این مطلب توجه کرده یا گفته که خدا یکی است و در عین یکی بودن سه تاست؟ هر آنچه آنها گفته اند آن توحیدی ست که مطابق فطرت انسان و همچنین مطابق تعالیم قرآن است.

این تثلیث را فطرت قبول نمی کند لذا مرتب دست و پا می زنند تا آن را درست کنند و درست هم نمی شود.

در کتاب خدای مسیحیان نوشته استیفن نیلز در ارتباط با تثلیث آمده:

"...خدای ناشناخته که خویشتن را به آدمیان آشکار می سازد و خود را همچون منبع و سرآغاز حیات می نماید و می شناساند. در وجود عیسی مسیح پدر را که هرگز کسی ندیده است آشکارا و با وضوح کامل متجلی می بینیم."

یعنی ما خدا را نمی توانیم ببینیم، چون نمی توانیم او را ببینیم خدای سبحان به خاطر مهری که به آدمیان داشته خود را در قالب یک شخص متجسد کرده به نام عیسی مسیح.

"خدا در جهان پیوسته بکار است و آن را مطابق منظور خویش متغیر و دگرگون می سازد. این عامل را به نام روح می شناسید."

می گوید عاملی که در دنیا مشغول به کار است و در دنیا تغییر و تحول ایجاد می کند همان روح القدس است. پس 1- خدای متعال قالب بشری پیدا کرده 2- با عامل دیگری در جهان مشغول فعالیت است و این سه تا با هم جمع می شوند و مجموعاً می شوند یک خدا که در عین حالی که خداست عیسی مسیح هم هست و در عین حالی که عیسی مسیح است روح القدس هم هست.

"این اصل ایمانی را هیچ جا با بیانی بهتر و ساده تر از آنچه در کتاب سوال و جواب فرقۀ انگلیکان آمده است نمی توان یافت. بیان آن چنین است:

اولاً: ایمان به خدای پدر را که مرا و همۀ جهان را ساخت، فرا می گیرم. ثانیاً: ایمان به خدای پسر را که مرا و همۀ جهانیان را نجات داد، فرامی گیرم. ثالثاً: ایمان به روح القدس را که مرا و همۀ مردم برگزیدۀ خدا را متبرک و مقدّس ساخت، فرا می گیرم."

یعنی یک فرد مسیحی باید معتقد به سه خدا باشد و در عین حال بر خلاف فرمان قطعی عقل خود معتقد باشد که این سه خدا مجموعاً یک خداست.

 

ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد